maandag 2 januari 2012

Enkele tips voor een energiek 2012

2011 is weggetikt zonder al teveel blingbling. Persoonlijk heb ik het gevoel dat het geen topjaar was. Ik heb veel verdriet van dichtbij gezien, putten zo diep dat zelfs uitschuifladders niet volstonden. Ik heb mensen steen en been horen klagen over een zomer die geen zomer was en een winter die geen winter was, en ik heb me telkens de vraag gesteld of het eigenlijk wel 't weer was dat hen zo tegenzat. Eigenlijk was 2011 op vele vlakken best wel een 'grijs' jaar te noemen.
Ikzelf mag niet klagen. Mijn man, mijn dochter en mezelve zijn gezond geweest (als je lastige ellenbogen buiten beschouwing laat), we konden het doorgaans goed met mekaar vinden en onze persoonlijke financiële crisis was niet van die aard dat er eigendommen voor moesten verkocht worden of zo ;-)

Maar 't was vaak wel zoeken naar energie. Ik vond mezelf minder spontaan enthousiast dan anders. En waar ik meestal mijn eigen overschot aan vrolijkheid met veel plezier schenk aan zij die er op dat moment nood aan hebben, was het dit jaar vaak in de eerste plaats zelf vrolijk proberen te blijven.
In tijden waarin energie stapels geld kost, denk ik dat ik er voortaan slimmer mee moet leren omgaan. Een aantal tips die ik op mezelf ga uitproberen om jullie dan te laten weten of het iets was:
1. Haal energie uit kleine dingen: het hoeven geen 2 weken zon te zijn: een bezoekje aan de sauna kan op energievlak echt al wonderen verrichten.
2. Verdeel je verzamelde energie over kleine projectjes. Een beetje vrolijkheid schenken, geeft soms al die ene sprankel die nodig is om verder te kunnen gaan.
3. Verspeel geen energie aan dingen waarvan je nooit energie terugkrijgt (ik nuanceer hierbij graag dat ik 'niet onmiddellijk' niet wil gelijkstellen aan 'nooit' - 'niet meteen' terugkrijgen is niet nodig, maar 'ooit' is daarentegen wel aardig) 
4. En tot slot, als je voelt dat je energiepijl weer even goed zit: straal dan uit volle kracht. Want als je licht geeft, krijg je warmte terug.
Van mij moet 2012 geen knaller worden. Want hoge pieken impliceren vaak ook diepe dalen. Ik hoop gewoon niet meer diezelfde hoeveelheid intens verdriet rondom mij te zien en dan denk ik dat we al heel goed bezig zijn.
Of zoals ik wel eens vaker stel: 'gewoon goed' is eigenlijk al 'heel erg goed'. 

Happy New Year, lieve lezers... xxx                          

Geen opmerkingen:

Een reactie posten