dinsdag 10 januari 2012

Over gelukkig zijn

Ik ben normaal niet zo'n cliché-smijter, maar als het gaat over 'gelukkig zijn' heb ik er toch een paar die ik graag nog eens in the picture zet.

Laat ons beginnen bij 't begin:

'Geluk zit soms in kleine dingen'
Zoek niet steeds naar 't 'grote geluk'; daar word je algauw moe van en de kans op teleurstelling is relatief groot. Ik kan tegenwoordig zó genieten van eenvoudige dingen als:
- Op donderdagavond in mijn auto stappen met het vrijdagavondgevoel en dan heel hard met de radio meezingen "omdat weeeeekend is!!!"
- Cupcakes bakken voor mijn dochter, die straalt tot achter haar oren omdat ze ze dan vervolgens naar believen mag versieren. Om nog maar te zwijgen van het 'wat-een-gewéldige-moeder-ben-ik-toch-gevoel' dat ik zelf krijg als ik de dampende hompjes uit de oven haal ;-)
- Weekends met een quasi maagdelijke agenda, waarin spontaneïteit de bovenhand heeft en waar voor je 't goed en wel beseft de buren gezellig aan je keukentoog zitten met een glas cava, terwijl de kinderen boven al hun creativiteit bijeen rapen om een nieuw toneeltje op te voeren.
Zo van die kleine dingen... just love them!

'Geluk heb je voor een groot stuk zelf in de hand'
Ik ben me er uiteraard heel erg van bewust dat je bepaalde zaken zoals vieze ziekten of ongelukken helemaal NIET in de hand hebt. Als je dichtbij met zulke wreedheden geconfronteerd wordt, kan je alleen maar hopen dat je nest warm genoeg is om je op te vangen. Maar als we even niet van het ergste uitgaan, ben ik er echt van overtuigd dat je jezelf al een heel stuk op de geluksweg kan helpen: Geef een glimlach en de kans is groot dat je er een terugkrijgt. Moedig mensen aan en wees enthousiast wanneer je kan; je zal zien dat ze je dankbaar zijn voor de vleugels die je hen hebt gegeven. Probeer het goeie te zien in dingen; achter élke wolk schuilt immers een klein zonnetje.

'Besef hoe gelukkig je bent'
Neem niks 'for granted'. Dingen die deel uitmaken van je dagelijkse routine worden vaak onterecht als vanzelfsprekend beschouwd. Als je mijn geluk hebt om een goeie partner aan je zijde te hebben, wees daar dan dagelijks blij om. Prijs jezelf gelukkig dat je kan eten waar je zin in hebt. Besef wat een luxe het is om in januari vakantieplannen voor de zomer te kunnen maken. Bedank je ouders om wekelijks aan de schoolpoort te staan, bedank je familie voor hun helpende handen en bedank je vrienden omdat ze het nog steeds fijn vinden om met jou op café te zitten of naar de film te gaan. Zulke zaken zijn écht geen evidenties, dus koester ze met heel je hart.

Ik moet mezelf soms ook nog bewust wijzen op een aantal zaken hoor. 't Zit er bij mij ook nog niet helemaal standaard ingebakken. Maar ik heb wel al gemerkt dat als ik er af en toe eens echt bewust op let, de dagen er spontaan een stuk stralender uitzien...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten