zaterdag 8 juni 2013

Brief aan mijn jarige prinses


Lieve Nika,

7 kaarsjes mochten we eergisteren al op je disco-donut zetten.
Binnenkort zal je toch echt een keert taart moeten leren eten, want heel veel plek was er niet meer vrij op die kleine zoete ronde...

Een aantal jaren geleden ben ik een kleine traditie opgestart.
Bij 't openen van je jarige ogen, vertel ik je stilletjes het verhaal van de dag dat we je mochten verwelkomen. Van de eerste pijn in m'n buik, over de korte rit naar het ziekenhuis die door de pijn een eeuwigheid leek te duren, naar de dokter met zijn spuitje die eerst van papa wilde horen of Kim Clijsters aan het winnen was voor hij mij van m'n pijn kwam verlossen, tot het moment dat je kwam en meteen huilde - wat goed was -  en je papa zo trots maakte, tot bonnie die aan de telefoon dacht dat ik 'Mika' zei en dat eigenlijk niet zo mooi vond en vervolgens blij was toen ze ter plaatse vernam dat het 'Nika' was. Het hele verhaal van A tot Z, elk jaar gevoed met een klein extra detail.

Je luistert aandachtig en begint dan stilletjes te lachen. Want het leukste verhaal vind jij dat van toen ik je bijna verdronk tijdens je eerste badje. Ik probeer zoals steeds uit te leggen dat dat niet op de eerste maar wel op de dérde dag was. En dat ik dat zelf eigenlijk helemaal niet zo grappig vond - alleszins niet op dat moment. Maar je glimlach is ondertussen al een schaterlach geworden. En ik besef dat jij op dat eigenste moment je eigen stukje traditie hebt gekweekt. En dat we ook op 8 jaar gaan horen dat ik de slechtste eerste-badjes-gever van de hele wereld ben. En wellicht ook alle jaren die daarop volgen.
Maar ik vind het niet erg. Wat het belangrijkste is, is dat er op die speciale momenten herinneringen geplant worden, die je de rest van je leven met je meedraagt.

En terwijl jij je levensjaren één voor één wegblaast, droom ik zelf even weg bij m'n herinneringen...


Ik besef dat ik de grootste gelukzak van de hele wereld ben met jou als dochter.
En ik hoop stilletjes dat jij beseft in wat een warm nest je mag groot worden.


Geniet van je verjaardagsweek lieverd.
Mama ziet je graag...

xxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten