donderdag 18 augustus 2011

Over rust vinden

Ik heb gisteren een leerrijke avond gehad (nog leerrijker dan die van vorige week dinsdag met die shampoo van de Carrefour).
Eerst op kinder-EHBO-cursus geweest. En al goed,
dacht ik bij afloop, want als er ooit iets met Nika zou gebeurd zijn (please laat er nooit iets met Nika gebeuren), dan denk ik dat ik haar wellicht eerder om zeep had geholpen dan écht had geholpen. Ik moet eigenlijk echt blij zijn dat Nika nooit van het slag is geweest die hoognodig legoblokken in hun strot moeten duwen om te laten zien dat ze aanwezig zijn, of blauw aanlopen omdat ze vergeten zijn dat je moet bijten op jamon voor 't inslikt. Want als één van die zaken zich voor mijn neus zou hebben afgespeeld en ik was de enige aanwezige ziel geweest op dat moment, dan denk ik niet dat ik één ding juist zou hebben gedaan. Een aanrader dus!
Daarna ben ik een gezellig glaasje gaan drinken met mijn lieve vriendin die ik erg gemist had de laatste tijd, en we hebben een heel interessant gesprek gehad over 'gelukkig zijn' en 'rust vinden'. Ik ben de laatste jaren tot de conclusie gekomen dat die twee zaken voor mij persoonlijk onlosmakelijk met mekaar verbonden zijn. Je kan in mijn ogen maar geluk vinden, nadat je eerst innerlijke rust hebt gevonden. En die rust kan vanuit verschillende hoeken komen. Omdat je voor een job kiest waar ze je niet vragen "halve dag congé vandaag?" als je om half 5 je bak dichtgooit. Of omdat je stopt met te denken dat het misschien anders beter zou kunnen zijn en je leert neer te leggen bij bepaalde zaken. Omdat je leert duidelijke afspraken te maken en je verwachtingen deelt, in plaats van teleurgesteld te zijn als dingen niet gebeuren (bij deze, Dennis: ik wacht nog steeds op mijn Moederdag-cadeau! ;-)).
Eens je dat soort zaken onder de knie hebt, ga je merken dat alles plots makkelijker gaat. En dat je geluk voor een groot deel zelf in de hand hebt. En dat geluk bovendien ook nog eens heel erg aanstekelijk werkt. Het ene geluk trekt het andere aan.
Filosofisch allemaal he. Maar soms goed om eens door te praten en te denken over de dingen des levens. Je zou ervan verschieten hoeveel wijsheid iedere individu eigenlijk wel te delen heeft met zijn entourage!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten